Monday, October 11, 2010

info sihat 1

info kesihatan jap.hari ni selain buat keje ofis x siap2.sy sempat google psl strok.then di Malaysia kita ada pusat pemulihan strok.namanya National Stroke Association of Malaysia (NASAM).nk tahu lebih lanjut www.nasam.org.

sy bg cte kejap psl strok ni.ni sume credit kat kementerian kesihatan dan webpage berkenaan strok ni.

Strok adalah sejenis penyakit otak yang sering berlaku dengan tiba-tiba. Biasanya ia disebabkan oleh saluran darah yang tersumbat atau pecah. Kebanyakan strok berpunca daripada darah beku didalam arteri. Ia merupakan penyebab utama kematian dan kehilangan keupayaan bekerja di Malaysia. Strok boleh mewujudkan keadaan yang memerlukan pernafasan bantuan, tekanan dada atau kedua-duanya sekali. Walaupun penyakit ini banyak menyerangi orang yang sudah berumur, ianya boleh berlaku pada mana-mana peringkat umur sekalipun. Anda perlu mengetahui tanda-tanda amaran awal strok supaya rawatan kecemasan dapat dimulakan segera.

byk info lg kat http://www.infosihat.gov.my/penyakit/Dewasa/Strok.pdf dan strok ni adalah punca kematian ketiga terbesar di Malaysia.

~~sy doakan mak cik cepat sembuh dr penyakit yg menyerang mak cik.mak cik diserang strok sebelah kiri.semoga Allah permudahkan segalanya dan cepat sembuh.AMIN.InsyaAllah ada kelapangan sy teringin nk melawat mak cik :D ~~

~saranghae~

No comments:

Post a Comment